10 najczęstszych problemów firm – Część ósma - Schematyczny marketing | blog Venture Navigator

Dlaczego na święta Wielkiej Nocy widzimy wszędzie zajączki i jajeczka? Może w branży spożywczej to konieczność, bo podnosi sprzedaż mąki. Ale czy jest to niezbędne dla Twojej firmy?

Kiedy marketing nie działa…

Zgromadziliśmy główne powody, dlaczego marketing jest bolączką wielu firm. Poniższe punkty bazują na naszych obserwacjach i doświadczeniach klientów:

a) naśladownictwo – skoro nasza konkurencja stosuje działania x i y, my też je stosujemy. Te same kanały, te same działania. Ponieważ realizujemy powyższą „strategię”, korzystamy z usług agencji, która sprzedaje pakiety np. cztery posty na Facebooka + budżet na promocje.

b) brak analizy danych – szczególnie w obrębie e-marketingu nie analizujemy działań pod kątem budżetów i skuteczności. Czasami dane, które otrzymujemy, mogą uśpić nasza czujność – przybywa nam „followersów”, mamy więcej wejść na stronę, ale nie sprzedajemy więcej… Pozornie łatwe statystyki okazują się bardzo skomplikowane. Zmieniające się algorytmy powodują, że część wiedzy się dezaktualizuje. Potrzebujemy zaufanego partnera, który zinterpretuje wyniki, wskaże ewentualne korekty i podejmie właściwe decyzje.

c) rutyna wielkich graczy – rozumiemy, że zewnętrzni dostawcy są zazwyczaj niezbędni, ale korzystamy z wielkich agencji, które często nie nadążają za rozwiązaniami. Oferują coś, na czym nie do końca się znają i czego sami nie używają. Potrzebujemy raczej szerokiego grona dostawców o bardzo wąskich specjalizacjach wraz z ekspertem-koordynatorem, który spaja ich działania. W tym kierunku zmierza rynek. Coraz więcej narzędzi, kanałów i coraz węższe specjalizacje.

d) brak zdefiniowanych celów marketingu – najczęściej chcemy po prostu „zwiększyć sprzedaż”. Ale żeby uniknąć rozczarowań, przed uruchomieniem budżetu marketingowego warto odpowiedzieć sobie na serię pytań: Jakie produkty / usługi chcemy sprzedawać? Wszystkie czy wybrane? Najbardziej rentowne czy najtańsze? Czym kierują się nasi klienci przy zakupie? Jak będziemy eksponować to, co nas wyróżnia? Czy mamy wystarczającą ilość towaru na stanie?

Najważniejsze na koniec:

e) brak określonych wartości firmy (zobacz: link do artykułu) – często nie wiemy, co nas naprawdę wyróżnia od konkurencji, co robimy inaczej, gdzie są nasze silne strony, dlaczego klient od nas kupuje. Może to nasz serwis, może obsługa posprzedażowa, części zamienne, termin dostawy, dłuższa gwarancja czy zniżka na drugie urządzenie? Firmy często nie są w stanie zdiagnozować, co jest podstawą sukcesu – dlaczego ich klienci dokonali zakupu usługi czy produktu.

 

Jeśli masz pytania związane z marketingiem w swojej firmie, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji. Umów się z jednym z naszych ekspertów, pisząc na adres: vnav@vnav.pl 

 

lub skorzystaj z formularza zgłoszeniowego:

 

Błąd: Brak formularza kontaktowego.